Νέα πρόταση για διαδρομή του ρώσικου αγωγού προς την Ιταλία !!

Η Ελλάδα μπορεί να καταστεί ο σημαντικότερος κόμβος φυσικού αερίου στη Μεσόγειο 

Τράτσα Μάχη
Μια δεύτερη όδευση του Greek Stream – της προέκτασης του σχεδιαζόμενου ρώσικου αγωγού επί ελληνικού εδάφους – προς την Ιταλία, έχει προταθεί από εταιρείες γάλλο – ιταλικών συμφερόντων. Στις προτάσεις αυτές αναφέρθηκε


μιλώντας σήμερα στο συνέδριο του «Economist» στην Αθήνα, ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Π. Λαφαζάνης.
«Είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε στο έδαφός μας έναν αγωγό με ρώσικο φυσικό αέριο, ο οποίος θα θέλαμε να κατευθυνθεί όχι μόνο προς τη FYROM και την Κεντρική Ευρώπη, αλλά και προς την Ιταλία και βορειότερα. Υποστηρίζοντας έναν τέτοιο αγωγό, ενισχύουμε τη βούλησή μας και τις προσπάθειές μας για τη σταθερότητα στα βόρεια σύνορά μας. Τασσόμαστε σθεναρά ενάντια σε όποια σχέδια αποβλέπουν στην ένταση, στο αίμα και την αποσταθεροποίηση γειτονικών Βαλκανικών χωρών και περιοχών», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
 

 

Μάλιστα, αργότερα, απαντώντας σε ερωτήσεις, επεσήμανε ότι «θα βλέπαμε ως αρκετά σωστό, αυτός ο αγωγός, σύμφωνα και με τις επιθυμίες αρκετών ιταλικών εταιριών, να πάει προς την πλευρά της Ιταλίας μέσω της Αδριατικής και να κατευθυνθεί βορειότερα».

 

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε στην ομιλία του και ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ (Δηµόσια Επιχείρηση Αερίου) κ. Σπύρος Παλαιογιάννης. Περιγράφοντας το όραμα της επιχείρησης τόνισε ότι στοχεύει στην αξιοποίηση κάθε δυνατής οδού για τη μεταφορά αερίου, ώστε η χώρα να γίνει ένας ενεργειακός κόμβος.

 

Τη δυνατότητα της Ελλάδας να καταστεί ο σημαντικότερος κόμβος φυσικού αερίου στη Μεσόγειο, συνεισφέροντας στο ενεργειακό μέλλον της Ευρώπης, επισήμανε από το βήμα του Economist και ο αντιπρόεδρος της Edison σε θέματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και ειδικών σχεδιασμών κ. Ρομπέρτο Πότι. Διαμήνυσε την πρόθεση της εταιρείας να διατηρήσει ενεργό ρόλο στην Ελλάδα, συμμετέχοντας στην αναβάθμιση των υποδομών της, μέσα στο πνεύμα του εγχειρήματος της ενεργειακής ένωσης. Στο πλαίσιο αυτό, υπογράμμισε τη δυναμική την οποία αναμένεται να προσδώσει στο εγχείρημα το επενδυτικό σχέδιο Γιούνκερ.

 

Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής IGI Poseidon (κοινή εταιρεία της ΔΕΠΑ και της ιταλική Edison), κ. Έλιο Ρουγγέρι, τόνισε ότι ο Νότιος Διάδρομος (μεταφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη από την περιοχή της Κασπίας), ο οποίος αναμένεται να λειτουργήσει έως το 2020 με χωρητικότητα 20 δισ. κυβικά μέτρα, δεν είναι αρκετός και θα πρέπει να μπούνε στο …παιχνίδι και άλλες διαδρομές, προς όφελος της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης.

 

Μάλιστα, δήλωσε ότι είναι έτοιμοι να δημιουργήσουν μια υποδομή που θα ανταποκρίνεται στο χρονοδιάγραμμα για να μεταφέρει αέριο μέσω Ελλάδος στην Ευρώπη, ασχέτως πηγής. Ο κ. Ρουγγέρι έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 700 χλμ. από το Ισραήλ και την Κύπρο μέχρι την Ελλάδα. Ήδη, όπως είπε, ολοκληρώθηκε η μελέτη βιωσιμότητας και το έργο βρίσκεται στη φάση της μηχανικής εξέτασης.

 

Παράλληλα, ο γενικός διευθυντής του Εθνικού Ιδρύματος Ενεργειακής Ασφάλειας της Ρωσίας κ. Κωνσταντίν Σιμόνοφ, υποστήριξε ότι η Ρωσία είναι διατεθειμένη να ακολουθήσει τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «μπορούμε να υλοποιήσουμε όλα τα έργα». Υπογράμμισε ότι η Ρωσία θέλει να χρησιμοποιήσει την Ελλάδα για τη μεταφορά του αερίου, από τη στιγμή που η Ουκρανία δεν είναι μία σταθερή χώρα. Αρνήθηκε τις κατηγορίες περί αδιαφάνειας στην τιμολογιακή πολιτική της Gazprom, λέγοντας ότι εφαρμόζει ένα σύγχρονο σύστημα τιμών, αλλά ταυτόχρονα ζήτησε από την Ευρώπη να έχει ένα ενιαίο φορολογικό σύστημα για τη διακίνηση φυσικού αερίου.

 

Η Ευρώπη, όπως σημείωσε και ο πρόεδρος του Κέντρου Ενεργειακής Διπλωματίας και Γεωπολιτικής της Ρωσίας κ. Στάνισλαβ Ζίζνιν χρειάζεται ενέργεια και «την επόμενη δεκαετία δεν βλέπω κάποια εναλλακτική λύση από την εισαγωγή φυσικού αερίου και πετρελαίου από τη χώρα μου». Ο ίδιος εξέφρασε την άποψη ότι οι κυρώσεις δεν θα πρέπει να επηρεάζουν τις ενεργειακές σχέσεις. Μάλιστα, ο Ρώσος ειδικός, παρατήρησε ότι πριν από μερικά χρόνια τα ενεργειακά θέματα αποτελούσαν κατά 80% οικονομικό ζήτημα και κατά 20% γεωπολιτικό, υπογραμμίζοντας ότι σήμερα η σχέση αυτή έχει αντιστραφεί.

 

Ακόμη, η ελληνική κυβέρνηση, όπως τόνισε ο κ. Λαφαζάνης, σχεδιάζει να συμβάλλει στο μέλλον και στην κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού East Med, που θα φέρνει το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου και όχι μόνο, στην Ελλάδα και την Ευρώπη.

 

Γι’ αυτό, όπως επεσήμανε ο υπουργός, «ενισχύουμε τους σταθμούς υγροποιημένου αερίου LNG στη χώρα μας και κατασκευάζουμε νέους, προκειμένου να φέρνουμε υγροποιημένο αέριο, συνδέοντας πρώτα απ’ όλα τη Βόρεια Αφρική με τη Ν.Α. Ευρώπη, τη Βαλκανική και την Κεντρική Ευρώπη».

 

Ειδικότερα, όσον αφορά στη Ρεβυθούσα, ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς, ανέφερε ότι ξεκίνησε στο νησί η κατασκευή νέας δεξαμενής αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου, αυξάνοντας έτσι σημαντικά τη δυνατότητα του σταθμού. Στόχος του Διαχειριστή είναι να συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια των Βαλκανίων.

 

«Γιατί η ΡΑΕ αντιμετωπίζει τη ΔΕΗ με τέτοια προκατάληψη»;

 

Για την επανεκκίνηση του ομίλου ΔΕΗ με αναπτυξιακή «ατζέντα» και κοινωνική επίγνωση, ώστε να παραχθεί πλούτος για τη χώρα και ευκαιρίες για τους ανθρώπους της, μίλησε ο πρόεδρός της κ. Εμμανουήλ Παναγιωτάκης.

 

Αναφερόμενος στη ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας), τόνισε ότι «καλείται να αποφασίσει: είναι ο κεντρικός της στόχος η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των καταναλωτών της ηλεκτρικής ενέργειας και της ανάπτυξης; Είναι υπέρ του χαμηλού κόστους παραγωγής;  Γιατί αντιμετωπίζει τη ΔΕΗ με τόση προκατάληψη;  γιατί απορρίπτει κάθε εύλογο  αίτημά της, ακόμη και αιτήματα που σχετίζονται με την εισπραξιμότητα των οφειλών της»; 

 

Όπως είπε, προσδοκεί η νέα στελέχωση της Αρχής «στοιχισμένη στο μεγάλο εθνικό στόχο, την επανεκκίνηση και ανασυγκρότηση της εθνικής οικονομίας, θα επαναπροσδιορίσει ριζικά τη στάση της έναντι της ΔΕΗ». Σχετικά με τη «ΔΕΗ Ανανεώσιμες», σημείωσε ότι το νέο Διοικητικό Συμβούλιο θα ανακοινωθεί την ερχόμενη εβδομάδα, ενώ ο ίδιος θα αναλάβει τη θέση του προέδρου.

 

Σχολιάζοντας τις αναφορές σχετικά με τα ΝΟΜΕ (τρόπος διενέργειας δημοπρασιών που εφαρμόζεται στη Γαλλία, στην ελληνική αγορά ηλεκτρισμού) και τα ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος) στο Eurogroup, ο κ. Παναγιωτάκης είπε χαρακτηριστικά: «Τι δουλειά έχουν τα ΝΟΜΕ και τα ΑΔΙ στο Eurogroup; Είναι θέμα διαπραγμάτευσης ή θέμα μελέτης; Πως μεταφέρονται εκεί αυτά τα ζητήματα»;

 

Ο πρόεδρος της Elpedison Power / Elpedison Energy κ. Ανδρέας Τζούρος μίλησε για επενδύσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ τα τελευταία χρόνια της κρίσης, που αφορούν σε έξι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής (ισχύος 2.500 MW) με καύσιμο φυσικό αέριο και αναφέρθηκε σε σημαντική εξοικονόμηση από την αντικατάσταση των πετρελαϊκών μονάδων.

 

Ο ίδιος χαρακτήρισε εσφαλμένη την εντύπωση ότι υπάρχει πλεόνασμα εγκατεστημένης ισχύος, συμπληρώνοντας ότι από το 2018 το ελληνικό σύστημα θα αρχίσει να παρουσιάζει προβλήματα. Ως προς τις δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας τύπου ΝΟΜΕ, ανέφερε ότι δεν προτάθηκαν ως αυτοσκοπός και πρόσθεσε ότι δεν είναι εφικτή η απελευθέρωση της αγοράς αν άλλοι πάροχοι, πλην της ΔΕΗ, δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση σε φτηνούς ενεργειακούς πόρους.

ΤΟ ΒΗΜΑ

Κατηγορίες: 'Αρθρα, Θέματα που μας αφορούν. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση